Prof. Ioanna Kuçuradi: “Okullarda felsefe öğretsek 20 yıl sonra farklı bir Türkiye olur
Türkiye’de
felsefe alanında uzun yıllar çalışmış ve “felsefenin bilge annesi” olarak
bilinen Prof. Dr. Ioanna Kuçuradi, geçtiğimiz günlerde özgürlük, tabu, felsefe
ve Türkiye’nin eğitim sistemi hakkında önemli açıklamalarda bulundu.
Sözcü gazetesinden Edda Sönmez’in
sorularını yanıtlayan Kuçuradi, Türkiye’nin insan hakları karnesinin kendisi
tarafından nasıl değerlendirildiği sorusuna, “Bir devlet, önleyemediği veya kendi organlarının yaptığı insan
hakları ihlalleri için, pek tabiî ki, eleştirilebilir, eleştirilmesi
gerekiyor da. Ama bir devlete “öğrenci” muamelesi yapılmasına karşıyım.
Türkiye’de insan hakları zikzaklı bir yol izliyor. Korkunç ihlallerin
yaşandığı 80’li 90’lı yıllardan sonra, yapılan yoğun çalışmalarla
–hükümetlerde insan haklarından sorumlu bir devlet bakanın olması, TBMM
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonunun bu konularla ilgili olarak 1998-2002
yıllarında hazırladığı 10 rapor, 1998-2005 yılları arasında
kamu görevlilerine yapılan yoğun insan hakları eğitimi, önemli bazı
uluslararası insan hakları belgelerinin imzalanması ve onaylanması gibi–,
bazı türden ihlallerin azalmasını bazılarının da ortadan kalkmasını
sağladı. Ama bu arada yeni ihlal türleri ortaya çıktı. Kesintiye uğramış
olan insan haklarının eğitimini, özellikle de etik eğitimini, ülke
düzeyinde, kesintisiz sürdürmek gerekiyor” yanıtını verdi.
“Bilgisizliğin
yarattığı sonuçlar yüzünden acı çekiyoruz”
Özgürlük ve Türkiye’deki karşılığı
hakkında da konuşan Kuçuradi, Sönmez’in “Neden acı çekiyoruz?” sorusuna, “Kestirme bir cevap verirsem
‘bilgisizlikten’ diyebilirim ve bilgisizliğin yarattığı sonuçlardan. İnsan
kendini tutabilen bir varlıktır. Ama eğitimde kişilere kendilerine hâkim
olmayı, kendilerini tutabilmeyi öğretmiyoruz. Öğrenenler ise, kendilerini
tutmaya ihtiyaç bile duymazlar, yapmamaları gereken şeyleri doğal bir
şekilde yapmazlar” diyerek
Türkiye’deki genel sorunun bilgisiz bir toplum tarafından yaratıldığını
vurguladı.
“Mesleki eğitimden
önce ‘insanlaşma eğitimi’ verilmeli”
Türkiye’deki eğitim sisteminin
yetersizlikleri hakkında da açıklamalar yapan Kuçuradi, “En temel eksikliklerden biri,
olanlarda ve olan bitenlerdeki bağlantıları görememe, söylenen bir
cümlenin emplikasyonlarını görememe; başka biri de objeye/nesneye bakmayı
öğrenememe. Modüler kafalar oluşuyor böylece. Eğitimimizde eksik olan bir
şey de, kişilerin etik yeteneklerini geliştirecek çalışmalardır. Eğitimde,
yaratıcı insanlar yetiştirmek istediğimizi söylüyoruz, ama kişilerin etik
yeteneklerini geliştirmek için ya bir şey yapmıyoruz, ya da yapınca,
ezbere yapıyoruz. Bu sonuncusunun tipik bir örneği, bir saatlik seçmeli
bir ders olarak konan ‘değerler eğitimi’dir. 20 dakikalık konferanslarla
değer eğitimi yapılamaz. Etik eğitimi yürünecek bir yoldur –öğrencinin bir
süre içinde yürüyeceği, öğretmenin de (becerebiliyorsa) yürüteceği bir
yol. 12 yıllık temel eğitim herkes için aynı olmalı, yani temel eğitim
meslek eğitimi olmamalı. Yalnız üniversite eğitimi değil, meslek eğitimi
de ‘insanlaşma eğitimi’ dediğim bu eğitimden sonra yapılmalı” dedi.
“Eğitimde felsefeye
yer verirsek 20 yıl sonra farklı bir Türkiye olur”
Türk
eğitim sisteminin özellikle felsefe alanında yetersiz kaldığını vurgulayan
Kuçuradi,“Bugün eğitimde
önemli değişikliklere ihtiyaç görüyorum, öğretmenlerin yetiştirilmesinde
de. En büyük ihtiyaç, çocuklarımıza bilgiye dayanarak ve bağlantıları
görerek düşünmeyi öğrenmelerine; insanlarımıza da her şeyden önce ölmeyi
ve öldürmeyi reddetmeyi öğrenmelerine yardımcı olmaktır. 2003
yılında yaptığım bir söyleşide şöyle demiştim: Dersleri verecek
öğretmenleri hazırladıktan sonra, üniversite öncesi öğretimde dört ders
verin bize, 20 yıl sonra farklı bir Türkiye olur. Pek dinleyen olmasa da,
bu çağrıyı, izninizle, bugün de tekrar edeyim” açıklamasında bulundu.
Sözcü gazetesi
Prof. Ioanna Kuçuradi: “Okullarda felsefe öğretsek 20 yıl sonra farklı bir Türkiye olur
Reviewed by zubizup
on
04:04
Rating:
Hiç yorum yok: